Máxima Medisch Centrum (MMC) werkt al geruime tijd met de geautomatiseerde BIG-registercontroles van checkX in AFAS. Daarmee is het dagelijks controleren van bevoegdheden van zorgprofessionals al langere tijd een geborgd proces, dat handmatig werk en risico’s minimaliseert.
Sinds kort heeft MMC deze automatiseringsslag verder uitgebreid. Naast de bestaande HR-checks in het BIG-register zijn nu ook ID-scans, VOG-aanvraag-, controle- en declaratieprocessen volledig geautomatiseerd. En ook op financieel gebied is een grote stap gezet: de backorder- en reclamatie-robot is live.
Onze collega's Luuk en Timo van checkX vierden deze nieuwe mijlpalen samen met het MMC-team. uiteraard met wat lekkers om de succesvolle samenwerking te vieren.
Automatische controles in AFAS
De nieuwe en bestaande controles zorgen samen voor een compleet geautomatiseerd proces op zowel HR- als inkoopgebied:
- ID-scan: automatische verificatie van identiteitsbewijzen bij indiensttreding.
- BIG-registratiecontrole (al langere tijd in gebruik): dagelijkse check of zorgprofessionals bevoegd zijn en vrij van maatregelen.
- VOG-aanvraag, -controle en -declaratie: volledig geautomatiseerd proces van aanvraag tot registratie en vergoeding.
- Backorder- en reclamatie-robot: controleert per leverancier of goederen volgens de inkoopopdracht en afgesproken leverdatum zijn geleverd. Bij vertraging ontvangt de leverancier wekelijks een overzicht van de openstaande artikelen.
Efficiënter werken, minder risico’s
Door de combinatie van bestaande en nieuwe automatiseringen in AFAS:
- Verlopen administratieve processen sneller en consistenter
- Is naleving van wet- en regelgeving geborgd
- Worden risico’s op bevoegde/onbevoegde inzet en onjuiste leveringen geminimaliseerd
- Hebben medewerkers meer tijd voor zorg en andere kerntaken
Over Máxima MC
Máxima MC is een van de grootste niet-academische ziekenhuizen van Nederland, met locaties in Eindhoven en Veldhoven. Met een focus op innovatie en kwaliteit werkt MMC continu aan betere zorg en efficiëntere processen. De samenwerking met checkX laat zien hoe slimme automatisering direct bijdraagt aan veilige, snelle en foutloze administratieve ondersteuning, zodat de zorgteams zich volledig kunnen richten op hun patiënten.