Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en Peopletrack werken inmiddels al jarenlang samen. De eerste kennismaking vond zo’n zeven jaar geleden plaats, toen Peopletrack de conversie voor de implementatie van AFAS begeleidde. Sindsdien is er altijd iemand vanuit Peopletrack of Buro Payroll betrokken geweest bij het CBS en inmiddels nemen ze ook de automatiseringen van checkX af.
Eva Vercammen, Hoofd Bedrijfsadministraties bij het CBS, kent AFAS van binnen en van buiten en is al vanaf het begin nauw betrokken bij de inrichting en optimalisaties. Inmiddels is haar afdeling verantwoordelijk voor alle bedrijfsadministratie-onderdelen van HR, Finance en Salarisadministratie tot Inkoop en Handhaving. Vanaf september 2025 worden de eerste stappen gezet om te komen tot een dedicated team, met een duidelijke focus: innovatie, procesautomatisering en het slim inzetten van AI binnen de bedrijfsvoeringsprocessen.
Waar collega’s eerst nog dachten ‘moet dit nou?’, komen ze nu zelf met ideeën om meer processen te automatiseren. Het wordt steeds normaler en leuker.”
De behoefte aan automatisering
“Onze grootste behoefte ligt bij de financiële processen. Daar doen we nog veel handmatig, terwijl dit tegenwoordig prima geautomatiseerd kan worden,” vertelt Eva. “De uitdaging zit in de keuzes: welke onderdelen pak je als eerste aan, en hoe neem je de organisatie daarin mee?”
Zoals bij veel organisaties levert verandering soms weerstand op. Toch merkt Eva dat het succes van automatisering steeds vaker wordt herkend én omarmd:
“Bijvoorbeeld met de NS Business Card: medewerkers hoeven niet meer te wachten en kunnen zelf direct een kaart aanvragen of vervangen.” Zulke verbeteringen worden echt positief ontvangen. We doen inmiddels 10 tot 20 optimalisaties per maand. Waar collega’s eerst nog dachten ‘moet dit nou?’, komen ze nu zelf met ideeën om meer processen te automatiseren. Het wordt steeds normaler en leuker.”
Concreet resultaat met checkX
Samen met checkX heeft het CBS al meerdere processen volledig geautomatiseerd, waaronder het VOG-proces en de aanvraag van de NS Business Card. Ook wordt momenteel de IBAN-check voor crediteuren ingericht.
“De reacties zijn heel positief. HR is ontzettend blij met het geautomatiseerde VOG-proces. De aanvraag en afhandeling hiervan hoeven niet meer gemonitord of gecontroleerd te worden. Dat scheelt enorm veel tijd,” legt Eva uit.
De voordelen zijn duidelijk:
- Minder fouten: “Waar mensen soms typfouten maken, zorgt automatisering voor een hogere kwaliteit.”
- Continuïteit: “Als iemand ziek is of met vakantie gaat, liggen processen niet stil.”
- Efficiëntie: “Er blijft meer tijd over voor complexere en belangrijkere taken, in plaats van repetitieve handelingen.”
Samenwerking op basis van relatie
Wat Eva het meest waardeert, is de manier van samenwerken met Peopletrack en checkX:
“Wij houden van vaste aanspreekpunten. Als er iets is, bel ik gewoon Luuk en hij regelt het direct. Dat voelt vertrouwd. Jullie zijn heel open en eerlijk over wat wel en niet kan, leveren goede mensen en geven advies waar we op moeten letten. Het vertrouwen is groot en we hebben nooit de behoefte gehad om verder te kijken naar andere partijen.”
Ook de flexibiliteit van de consultants en de bereikbaarheid van het team springen eruit:
“Er wordt nooit moeilijk gedaan als we nog een keer iets willen laten checken of schuiven met een deadline. Dat is heel fijn.”
One stop shop: alle labels onder één dak
Voor het CBS is het extra waardevol dat Peopletrack, checkX en Buro Payroll samen één loket vormen. Zo kunnen zij flexibel extra consultants inzetten op het gebied van automatisering, optimalisatie in AFAS en operationele ondersteuning op de HR- of afdeling Salarisadministratie.
Eva: “We komen bij jullie voor alle drie de labels en dat voelt echt als een verlengstuk van onze eigen organisatie. Het is heel prettig om niet steeds opnieuw een andere partij te moeten zoeken, maar één vertrouwde partner te hebben die alles kan regelen. Dat scheelt niet alleen tijd, maar geeft ons ook rust en vertrouwen.”
Vooruitkijken naar AI en verdere optimalisatie
Het CBS is volop bezig met de toekomst. Vanaf september gaat een dedicated team zich onder andere richten op innovatie en AI. Eva ziet daarin een belangrijke rol voor Peopletrack en checkX:
“We willen meer softwarerobots gaan inzetten, ook binnen onze eigen data. We weten nog niet precies wat er allemaal mogelijk is, het voelt soms als een black box, maar we willen graag samen ontdekken wat AI ons kan brengen. Daarin zoeken we een partner die meedenkt en met ons op ontdekkingstocht gaat. En dat vertrouwen hebben we in jullie.”
Daarnaast kijkt het CBS uit naar nieuwe automatiseringsslagen, zoals de diplomacheck via DUO, die opnieuw veel tijd en handmatige controles kan besparen.
Conclusie: een logische stap vooruit
Eva vat de samenwerking kernachtig samen:
“Wij zouden checkX, Buro Payroll en Peopletrack zeker aanbevelen aan andere organisaties. Automatisering is gewoon een logische stap. Ik ben niet van nature áltijd positief, maar bij sommige bedrijven heb je gewoon die klik. Dat heb ik bij jullie: open, eerlijk en samenwerken op relatie in plaats van puur zakelijk. Dat past perfect bij ons.”
Over het CBS
Bij het CBS werken zo’n 2.000 collega’s vanuit de vestigingen in Den Haag, Heerlen en Bonaire. Het CBS verstrekt met statistieken informatie over grote maatschappelijke thema’s, zoals klimaatverandering en armoede. Zo leveren zij een bijdrage aan de samenleving door met feiten te komen. Per jaar werken ze aan ongeveer 600 onderzoeken. Dat betekent dat ze vrijwel dagelijks een nieuwe statistiek met een bijbehorend nieuwsbericht publiceren. Die leiden tot zo’n 75.000 artikelen in kranten en op nieuwswebsites. De informatie van het CBS is te vinden op de website en in de databank StatLine, waar ruim 4.000 tabellen in staan met in totaal zo’n 14 miljard cijfers. Al die informatie is vrij beschikbaar voor iedereen.
Bron: https://www.cbs.nl/