Definities:
Betrokkene: persoon in de zin van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) op wie de verwerking van persoonsgegevens door checkX BV betrekking op heeft;
Opdrachtgever: de rechtspersoon of de natuurlijke persoon die mondeling of schriftelijk of op andere wijze te kennen heeft gegeven gebruik te willen maken van de door checkX BV aangeboden Diensten en/ of werkzaamheden.
Opdrachtnemer: checkX B.V., gevestigd Haaksbergweg 75, 1101BR Amsterdam, KVK nummer 67839568
Overeenkomst: overeenkomst (schriftelijk dan wel mondeling) tussen opdrachtgever en opdrachtnemer voor het verrichten van de werkzaamheden.
Werkzaamheden: checkX B.V. verwerkt persoonsgegevens met het doel een screening van betrokkenen te kunnen uitvoeren.
1 Toepasselijkheid
1.1 Deze algemene voorwaarden gelden voor alle aanbiedingen, leveranties, overeenkomsten, uitvoering en overige verbintenissen voor zover tussen partijen niet uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen, welke direct of indirect verband houden met de werkzaamheden en andere ondernemingsactiviteiten van de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid checkX B.V., gevestigd te Amsterdam, aan de Haaksbergweg 75, ingeschreven in het register gehouden door de Kamer van Koophandel en Fabrieken onder inschrijvingsnummer 67839568.
2 Totstandkoming van de overeenkomst
2.1 Een overeenkomst is geldig indien deze door beide partijen is ondertekend. De contactpersoon c.q. ondertekenaar van Opdrachtgever wordt beschouwd gerechtigd te zijn om rechtsgeldig verbintenissen aan te gaan zodat een door hem ondertekende verbintenis als geautoriseerd en bindend kan worden beschouwd.
2.2 De overeenkomst komt tot stand zodra deze door Opdrachtnemer retour is ontvangen.
2.3 Een overeenkomst wordt geacht te zijn aangegaan voor onbepaalde tijd tenzij uit de inhoud, aard of strekking van de verleende overeenkomst voortvloeit dat deze voor een bepaalde tijd is aangegaan.
2.4 Mondeling en/of telefonisch gemaakte afspraken zijn slechts bindend indien Opdrachtnemer en Opdrachtgever deze afspraken schriftelijk hebben bevestigd.
3 Uitvoering
3.1 Opdrachtgever zorgt er voor dat alle documenten, databestanden en overige gegevens, die Opdrachtnemer nodig heeft voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig en in de gewenste vorm in het bezit van Opdrachtnemer komen. Bij de uitvoering van de overeenkomst betrokken medewerkers van Opdrachtgever en Opdrachtnemer dienen tijdig en in voldoende mate beschikbaar te zijn. Opdrachtgever zal geen opdrachten geven aan derden, die bij de uitvoering van de werkzaamheden zijn betrokken, zonderoverleg met Opdrachtnemer.
3.2 Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan de Opdrachtnemer ter beschikking gestelde gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn.
3.3 Opdrachtnemer zal zich inspannende te leveren diensten en werkzaamheden uit te voeren naar beste inzicht en vermogen overeenkomstig de kwaliteitseisen zoals omschreven in de opdracht, alsmede de eisen van goed vakmanschap.
3.4 Indien Opdrachtnemer haar verplichtingen uit de opdracht niet, niet tijdig, of niet behoorlijk kan nakomen ten gevolge van een haar niet toerekenbare oorzaak, waaronder stagnatie in de geregelde gang van zaken bij de Verstrekker, worden de verplichtingen opgeschort tot op het moment dat Opdrachtnemer in staat is deze op de overeengekomen wijze na te komen. Duurt de betreffende oorzaak langer dan 6 maanden voort dan heeft Opdrachtnemer het recht deze opdracht op te zeggen.
3.5 Opdrachtnemer bepaalt de wijze waarop en door welke personen of derden de verleende opdracht wordt uitgevoerd, doch neemt daarbij de door de Opdrachtgever kenbaar gemaakte wensen zoveel mogelijk in acht.
3.6 Opdrachtgever zorgt voor de tijdige verzending (aan derden zoals de Verstrekker) van de door Opdrachtnemer aangeleverde stukken. Opdrachtgever kan Opdrachtnemer hiertoe machtigen met een eenmalige of doorlopende machtiging. Indien van machtiging sprake is ligt de verantwoordelijkheid van de tijdigheid van indiening bij Opdrachtnemer.
3.7 Opdrachtgever is gehouden om werkzaamheden, onder de voorwaarden zoals vastgelegd in de overeenkomst, uitsluitend door Opdrachtnemer te laten verrichten en dit niet door een andere externe organisatie dan wel door de eigen organisatie intern te laten uitvoeren. Een overeenkomst is geldig indien deze door beide partijen is ondertekend. De contactpersoon c.q. ondertekenaar van Opdrachtgever wordt beschouwd gerechtigd te zijn om rechtsgeldig verbintenissen aan te gaan zodat een door hem ondertekende verbintenis als geautoriseerd en bindend kan worden beschouwd.
4 Aansprakelijkheid
4.1 De totale aansprakelijkheid van Opdrachtnemer in geval van toerekenbare tekortkoming in de nakoming van haar verplichtingen en in geval van onrechtmatige daad, is beperkt tot ten hoogste 50% van het totaal van de op grond van de daarop betrekking hebben de overeenkomst aan Opdrachtgever gefactureerde bedragen exclusief B.T.W, met een maximum van € 100.000,-per gebeurtenis of reeks van gebeurtenissen, echter nooit meer dan het totaal gefactureerde bedrag over 12 maanden voorafgaand aan de schriftelijk ingediende claim.
4.2 Zowel bij toerekenbare als bij onrechtmatige daad wordt de aansprakelijkheid van Opdrachtnemer voor enige andere schade dan directe schade waaronder indirecte schade, gevolgschade, vertragingsschade etc. uitdrukkelijk uitgesloten.
4.3 Het in lid 2 genoemde maximum bedrag komt te vervallen indien en voor zover de schade het gevolg is van opzet of grove schuld van Opdrachtnemer.
4.4 Voorwaarde voor het recht op eventuele schadevergoeding is dat de Opdrachtgever zo spoedig mogelijk doch uiterlijk 8 dagen nadat hij de tekortkoming heeft ontdekt of redelijkerwijze had moeten ontdekken, schriftelijk en met redenen omkleed bij Opdrachtnemer ter zake heeft geprotesteerd. De aansprakelijkheid vervalt door verloop van een jaar na constatering van de tekortkoming, doch uiterlijk een jaar nadat de in opdrachtbevestiging genoemde opdracht is geëindigd.
5 Vervaltermijn
5.1 Voor zover in de algemene voorwaarden niet anders is bepaald, vervallen vorderingsrechten en andere bevoegdheden van Opdrachtgever jegens Opdrachtnemer in verband met het verrichten van werkzaamheden door Opdrachtnemer drie maanden na het moment waarop Opdrachtgever bekend werd of redelijkerwijs bekend kon zijn met het bestaan van deze rechten en bevoegdheden
6 Geheimhoudingen persoonsgegevens
6.1 Opdrachtnemer is, tenzij hij een wettelijke beroepsplicht tot bekendmaking heeft, verplicht tot geheimhouding jegens derden van vertrouwelijke informatie over Opdrachtgever die verkregen is tijdens de uitvoering van werkzaamheden.
6.2 Onder vertrouwelijke informatie wordt in elk geval verstaan alle informatie die door Opdrachtgever als zodanig is aangeduid.
6.3 Opdrachtnemer is nietgerechtigd de informatie die aan hem door Opdrachtgever ter beschikking wordtgesteld, aan te wenden voor een ander doel dan waarvoor zij werd verkregen.
7 Intellectueeleigendom
7.1 Opdrachtnemer behoudt zich alle rechten voor met betrekking tot producten van de geest die hij gebruikt of heeft gebruikt en/of ontwikkeld in het kader van de uitvoering van de overeenkomst.
7.2 Het is Opdrachtgeververboden die producten, waaronder mede begrepen computer programma’s, systeemontwerpen, werkwijzen, adviezen en andere geestesproducten van Opdrachtnemer, een en ander in de ruimste zin des woord, al dan niet met inschakeling van derden, te verveelvoudigen, te openbaren of te exploiteren, tenzij deze producten uitdrukkelijk voor verveelvoudiging, openbaarmaking en/of exploitatie zijn bedoeld. Openbaarmaking kan daardoor alleen geschieden na verkregen schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer. Opdrachtgever heeft uiteraard het recht de stukken te vermenigvuldigen voor gebruik in de eigenorganisatie, voor zover passend binnen het doel van de opdracht.
8 Vergoedingen
8.1 De in de Overeenkomst genoemde prijzen zijn exclusief BTW
8.2 De door checkX verrichtte werkzaamheden kunnen vooraf, periodiek of achteraf in rekening worden gebracht. Dit is opgenomen in de Overeenkomst.
8.3 Het in de opdrachtbevestiging genoemde tarief kan één keer per jaar, te weten per 1 januari worden aangepast conform de inflatiecorrectie. De inflatiecorrectie wordt vastgesteld door het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS).
9 Facturatie
9.1 De facturen worden maandelijks vooraf aan Opdrachtgever toegestuurd.
9.2 Bezwaren tegen juistheid van de factuur dienen binnen 14 dagen na factuurdatum schriftelijk gemotiveerd bij Opdrachtnemer te zijn ingediend bij gebreke waarvan Opdrachtgever wordt geacht met de gehele factuur te hebben ingestemd. Na deze termijn worden bezwaren niet meer in behandeling genomen en heeft de Opdrachtgever zijn rechten verloren.
9.3 Indien Opdrachtgever de juistheid van een factuur betwist, is hij niettemin gehouden tot betaling van het niet-betwiste gedeelte. Opdrachtgever is niet gerechtigd om zich te beroepen op schuldvergelijking.
10 Betaling
10.1 Betaling dient plaats te vinden binnen 14 dagen na factuurdatum. Betaling dient te geschieden door middel van overmaking van het verschuldigde op de bankrekening van Opdrachtnemer. Betaling aan een ander dan Opdrachtnemer geldt niet als bevrijdende betaling.
10.2 Indien Opdrachtgever enig door hem verschuldigd bedrag niet tijdig voldoet, dan wel indien Opdrachtgever surseance van betaling aanvraagt of in staat van faillissement wordt gesteld, is Opdrachtgever van rechtswege in gebreke, zonder dat ingebrekestelling is vereist. In dat geval zijn alle vorderingen van Opdrachtnemer op Opdrachtgever onmiddellijk volledig opeisbaar, terwijl Opdrachtnemer tevens aanspraak heeft op vergoeding van een vertragingsrente van 1% per maand, waarbij een gedeelte van de maand wordt berekend als een volle maand.
10.3 Alle buitengerechtelijke op de invordering vallende kosten zijn voor rekening van Opdrachtgever. De buitengerechtelijke kosten worden gesteld op tenminste 15% van het totaal verschuldigde bedrag, met een minimum van € 250,=.
10.4 Iedere betaling door Opdrachtgever strekt allereerst tot voldoening van de verschuldigde rente en vervolgens tot voldoening van de op de invordering vallende kosten. Pas na voldoening van deze bedragen strekt enige betaling door Opdrachtgever in mindering op de in de hoofdsom openstaande vorderingen.
10.5 Indien de kredietwaardigheid van Opdrachtgever daartoe aanleiding geeft, kan Opdrachtnemer nadere zekerheid verlangen bij gebreke waarvan zij de uitvoering van de overeenkomst mag opschorten.
11 Beëindiging Overeenkomst
11.1 Opdrachtgever en Opdrachtnemer hebben het recht de overeenkomst te beëindigen met inachtneming van een opzegtermijn van twee maanden. Opzegging dient schriftelijk te geschieden.
11.2 Opdrachtgever en opdrachtnemer hebben het recht om de overeenkomst met onmiddellijke ingang, zonder rechterlijke tussenkomst, bij schriftelijke verklaring te beëindigen
a. indien de wederpartij, na een schriftelijke ingebrekestelling met een redelijke termijn voor zuivering van de tekortkoming, in verzuim blijft;
b. indien aan Opdrachtnemer of Opdrachtgever (voorlopige) surseance van betaling is verleend;
c. wanneer Opdrachtnemer of Opdrachtgever in staat van faillissement is verklaard;
d. indien er omstandigheden van gewichtige aard zijn, waarbij van partijen, of van één der partijen niet kan worden gevergd de overeenkomst tot de einddatum voort te zetten.
11.3 Het eindigen van de overeenkomst om welke reden dan ook, ontslaat partijen niet van de lopende verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst.
12 Klachten
12.1 Klachten over de door Opdrachtnemer verrichte werkzaamheden dienen door Opdrachtgever binnen zeven (7) dagen na ontdekking, doch uiterlijk binnen veertien (14) dagen na voltooiing van de betreffendewerkzaamheden, schriftelijk aan te worden gemeld. Een dergelijke ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de door de Opdrachtgever gestelde tekortkoming te bevatten, zodat opdrachtnemer in staat is adequaat te reageren.
12.2 Indien een klacht is gegrond, zal opdrachtnemer in de gelegenheid worden gesteld de werkzaamheden nog eens te verrichten. In het geval dat het alsnog verrichten van de betreffende werkzaamheden naar objectieve maatstaven niet mee mogelijk is, zal opdrachtnemer slechts aansprakelijk zijn voor eventuele schade binnen de grenzen van artikel 4 van deze algemene voorwaarden.
13 Overmacht
13.1 Onder overmacht wordt verstaan elke omstandigheid op grond waarvan (verdere) nakoming van de Overeenkomst door opdrachtnemer redelijkerwijs niet kan worden verlangd. Hieronder wordt in elk geval maar niet uitsluitend verstaan dataverlies als gevolg van computerstoring virusinfectie of computervredebreuk door derden, en andere calamiteiten die de bedrijfsvoering van opdrachtnemer verhinderen of beperken.
13.2 In het geval opdrachtnemer door overmacht wordt verhinderd de werkzaamheden geheel of gedeeltelijk uit te voeren, heeft opdrachtnemer het recht om zonder gerechtelijke tussenkomst de uitvoering van de werkzaamheden op te schorten of de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk als ontbonden te beschouwen, zulks te hare keuze, zonder dat opdrachtnemer gehoudenis enige door Opdrachtgever geleden schade te vergoeden.
14 Strijdige clausules
14.1 In het geval dat deze algemene voorwaarden en de overeenkomst onderling tegenstrijdige voorwaarden bevatten, gelden de in de overeenkomst opgenomen voorwaarden van toepassing.
15 Toepasselijk recht/Geschillen
15.1 Op elke opdracht tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
15.2 Allegeschillen tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever uit hoofde van eenovereenkomst met betrekking tot de inzet van tijdelijke krachten zullen bijuitsluiting worden voorgelegd aan de bevoegde Rechter te Utrecht of, zulks terkeuze van Opdrachtnemer, aan de bevoegde Rechter in de woonplaats vanOpdrachtgever.