Recent kwam in het nieuws dat tientallen jeugdzorgmedewerkers zijn geschrapt uit het SKJ-register, en dat meer schrappingen mogelijk zijn. Dit baart niet alleen zorgen over de kwaliteit van zorg, maar legt ook een pijnpunt bloot: veel organisaties hebben onvoldoende zicht op de actuele registratiegegevens van hun medewerkers. Een gemiste controle kan grote gevolgen hebben – voor de organisatie én voor kwetsbare jongeren.
SKJ-registratie: Méér dan een vinkje
De Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) bewaakt de vakbekwaamheid van professionals in de jeugdzorg. Een geldige registratie is in veel functies verplicht om überhaupt te mogen werken met jongeren. Wanneer een jeugdprofessional geschrapt wordt uit het register dan betekent dit dat een professional niet langer bevoegd is om zijn of haar werk uit te voeren. Dit heeft direct gevolgen voor de inzetbaarheid, veiligheid én continuïteit van zorg.
Volgens het artikel van NU.nl is er mogelijk sprake van “tientallen tot honderden medewerkers” die hun registratie zijn kwijtgeraakt door een tekort aan bijscholing of het niet tijdig verlengen van hun inschrijving. Voor organisaties betekent dit een dringend signaal: weten we zeker dat al onze professionals vandaag nog bevoegd zijn?
De stichting laat weten dat de zorgprofessionals op de hoogte worden gebracht van de schrapping uit het SKJ-register. Echter mogen zij dit niet direct kenbaar maken bij de werkgevers. Om die reden roept de SKJ zorginstellingen op om de controles van hun personeel in kwaliteitsregisters goed uit te voeren.
De realiteit: handmatige controles schieten tekort
In de praktijk blijkt dat veel organisaties afhankelijk zijn van handmatige registratiecontroles. HR-medewerkers of leidinggevenden houden via Excel-bestanden en losse herinneringen in de gaten of registraties nog geldig zijn. In een tijd waarin de werkdruk hoog is en personele tekorten oplopen, is dit niet houdbaar.
- Verlopen registraties worden te laat opgemerkt
- Medewerkers werken (onbewust) zonder geldige registratie
- Organisaties lopen juridische én reputatierisico's
Automatische controles in het SKJ-register dankzij checkX
Dankzij checkX worden belangrijke registraties automatisch gecontroleerd, direct vanuit AFAS software. Dankzij de dagelijkse controle, zijn organisaties ervan verzekerd dat hun personeel in het bezit zijn van de benodigde registraties. Geen losse bestanden of handmatige taken meer, maar realtime inzicht.
In de jeugdzorg draait alles om betrouwbaarheid en vakmanschap. Organisaties moeten kunnen aantonen dat hun medewerkers bevoegd en bekwaam zijn. De recente ontwikkelingen maken duidelijk dat vertrouwen niet vanzelfsprekend is – het vraagt om inzicht en actie. Wil je als organisatie niet achter de feiten aan lopen? Kijk dan serieus naar het automatiseren van de SKJ-controles en plan een vrijblijvende demo in voor meer informatie over de geautomatiseerde controles van checkX.